PREGUNTES FREQÜENTS PER ACTIVITATS COMERCIALS






1. Per què cal canviar el model?
A Sant Celoni la recollida selectiva de residus es situa entorn al 39%. Aquest percentatge està per sota de la mitjana de Catalunya (46,71%) i molt per sota dels objectius de reciclatge que marquen les normatives europees (un 55% per l’any 2025, un 60% per l’any 2030 i un 65% per l’any 2035). Som el municipi amb l’índex més baix de reciclatge en tota la comarca, per tant,  cal realitzar un canvi en el model i revertir la situació. S’ha demostrat en altres municipis de Catalunya, que amb aquests nous models de recollida de residus (porta a porta o tancament de contenidors) es pot assolir perfectament un 70% de recollida selectiva en el primer període d’implementació.

El nou sistema de recollida de residus seran els contenidors tancats de la via pública per a l’orgànica, envasos lleugers i resta. Caldrà una targeta identificativa o una App per obrir els contenidors. El tancament dels contenidors permet la identificació de les persones usuàries, regular la freqüència amb la que es pot dipositar cada fracció, de manera que es pugui fer un seguiment de la participació de la població i, en un futur, implantar una taxa de residus més justa i que s’adapti a la realitat de la generació de residus (qui genera més residus ha de pagar més i qui genera residus més cars de gestionar ha de pagar més; qui fa prevenció de residus o qui utilitza la deixalleria o fa compostatge a casa, ha de pagar menys). El vidre i el paper es seguiran dipositant als contenidors de la via pública, d’igual manera que l’oli de cuina i el tèxtil.    

  • Millora significativament el percentatge de recollida selectiva municipal.
  • Redueix considerablement els costos de recollida i tractament dels residus municipals.
  • Redueix l’impacte visual i olfactiu.
  • Redueix els residus destinats a l’abocador o incineradora.
  • Permet complir les normatives europees en matèria de residus
  • Redueix les emissions de CO2 i per tant la nostra petjada ambiental.
  • Fa que ens responsabilitzem dels nostres residus i ens conscienciem de la importància de separar i reduir-los.

 
4. Quan entrarà en funcionament aquest nou sistema?
El nou sistema es desplegarà progressivament a partir del mes de juliol del 2025, amb un període d’adaptació per als veïns i veïnes. A partir del 15 de setembre, ja serà imprescindible la targeta o app mòbil per obrir els contenidors tancats. Prèviament, es posarà en marxa una campanya informativa destinada a tota la població per explicar detalladament el funcionament del sistema. Durant el més de maig, es faran diverses sessions informatives amb l’objectiu principal d’explicar i aclarir el funcionament del servei. A més, del 2 de juny al 31 de juliol, s’habilitaran dues oficines per fer el repartiment del material associat al funcionament del servei, ja sigui targetes d’accés, cubells, codis, etc. L’oficina de Sant Celoni restarà oberta fins a finals d’any.


5. Com funcionen els contenidors tancats?
Els contenidors tancats son contenidors molt semblants als que trobem habitualment a la via pública, amb la diferència que aquests tenen un sistema de tancament electrònic que permet l’obertura mitjançant una targeta personalitzada o una aplicació mòbil. Això garantirà un seguiment de la participació ciutadana en el servei.    


6. Com puc obtenir la targeta per obrir els contenidors?
S’habilitaran dues oficines per a poder realitzar el repartiment del material (targetes, imant, etc.). Entre el 2 de juny i el 31 de juliol, pots vindre a la oficina més propera al teu habitatge (Sant Celoni o La Batllòria) i un equip d’informador/es ambientals t’atendrà per donar-te el material i solucionar qualsevol dubte.


7. Quins contenidors trobaré a la via pública?
La distribució de contenidors per fraccions a Sant Celoni i La Batllòria serà de la següent manera:
  • Un de color marró per a la fracció orgànica tancat, que es podrà obrir cada dia a qualsevol hora.
  • Un de color groc per als envasos tancat, que es podrà obrir cada dia a qualsevol hora.
  • Un de color gris per a la resta tancat, que es podrà obrir els dimecres i els diumenges a qualsevol hora.
  • Un de color blau per al paper i cartró, obert com actualment.
  • Un de color verd per al vidre, obert com actualment.
Cal destacar que per la fracció resta és limitarà l’obertura a dos dies a la setmana per reduir-ne la generació. També trobaràs contenidors per a la roba usada i per reciclar l’oli de cuina usat.

  • Contenidor d’orgànica (marró): amb bossa compostable o biodegradable.
  • Contenidor d’envasos (groc): amb bossa de plàstic o a granel pels envasos més grans.
  • Contenidor de resta (gris): amb bossa de plàstic.
  • Contenidor de paper i catró (blau): a granel o en bossa de paper.
  • Contenidor de vidre (verd): a granel sense tapes.    
  • Dues targetes per habitatge
  • Codi per instal·lar l’App “RECICLAVO”
  •  Butlletí informatiu
  • Kit per a l’orgànica: bosses compostables i cubell
  • DNI i rebut de la taxa de residus: Us podeu descarregar aquest document a: orgt.diba.cat. En cas de no disposar del rebut de la taxa de residus, podeu portar el rebut de l’IBI.
  • En el cas de ser llogater/a: DNI i rebut de la taxa de residus, contracte de lloguer i autorització de la persona propietària.


11. Cal anar-hi personalment?
Es pot designar una altra persona en representació vostra:
• Autorització del titular
• Rebut de la taxa de residus
• DNI Podreu trobar el model d’autorització al web: www.santceloniresidus.cat o a les Oficines de Residus


12. Com es garanteix la protecció de dades?
Tant les targetes com la App per accedir als contenidors s’associen a l’objecte tributari de la taxa de residus, és a dir, a l’habitatge. D’aquesta manera, les dades amb les quals es treballa son les dades actuals de la taxa d’escombraries. Tot el sistema garanteix les disposicions del Reglament general de protecció de dades de caràcter personal i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals.    


13. Com es controla que es faci una correcta separació dels residus?
Cada habitatge té una targeta per obrir els contenidors, això permet registrar qui diposita els residus i en quin moment. La gent que actualment no separa els residus i per tant només utilitzarà el contenidor de resta o que diposita els residus fora del contenidor, serà fàcil de detectar ja que constarà en el registre que no obre mai (o poc sovint) els altres contenidors. En el cas dels establiments i equipaments grans productors de matèria orgànica, tindran els cubells personalitzats i identificats per saber quan han realitzat l’ aportació, d’aquesta manera ens permetrà tenir un registre. En ambdós casos s’implementa tecnologia per poder garantir un seguiment per saber si la separació dels residus es realitza correctament.


14. Què passa si no separo correctament els residus?
En les primeres situacions d’error o incidència en el funcionament del servei, l’Ajuntament farà un avís als titulars del domicili/establiment. Si els errors son continus i per tant, es segueix detectant incidències, l’Ajuntament podrà aplicar mesures més estrictes com controls específics o fins i tot sancions.


15. Només puc llençar els bolquers i el tèxtil sanitari els dimecres i diumenges?
Els bolquers i el tèxtil sanitari s’han de lliurar al contenidor de resta amb una bossa de plàstic. Però els podràs llençar cada dia de la setmana fins que ja no hi hagi necessitat d’utiltzar-los. Per tenir més freqüència d’accés a aquests contenidors caldrà sol·licitar- ho en el moment de recollida del material a la Oficina de Residus o bé amb posterioritat a l’OAC.    


16. On he de llençar els excrements d’animals?
I la sorra de gat o altres petits animals? Els excrements d’animals, en canvi, s’han de dipositar directament a la fracció orgànica i, per tant, caldrà posar-los en bossa compostable. En el cas dels excrements dels gossos, s’hauran de recollir en una bosseta compostable i dipositar-la a les papereres situades a la via pública a tal efecte o bé al contenidor marró. Pel que fa als excrements dels gats, caldrà en la mesura del possible separar la sorra: els excrements aniran a la fracció orgànica i la sorra, en cas de que no sigui compostable o biodegradable, a la fracció resta els dimecres i diumenges.


17. Quins residus van a cada contenidor?
Pot consultar els residus que ha de llençar a cada contenidor a la web residuonvas.cat, aquí trobaràs informació dividida en tipus de contenidor, residus o escenari on es genera el residu (cuina, menjador, lavabo...).De manera resumida podem dir:
  • Contenidor d’orgànica (marró): restes de menjar, marro de cafè, pinyols, gespa, bossetes d’infusions, flors, llumins de fusta, taps de suro, filtres de cafè, closques, excrements d’animals, pals petits de fusta, etc.
  • Contenidor d'envasos (groc): ampolles i garrafes de plàstic, llaunes, brics, aerosols buits, taps, iogurts de plàstic, bosses de plàstic, capses de plàstic, xarxes de fruita, safates de porexpan, envasos de dentífrics, embolcalls de film i plata, capses de puros, capses de fusta, envasos de desodorant tipus roll-on, etc.
No es poden abocar la resta de residus que no són envasos encara que siguin de materials reciclables com les galledes de plàstic, les canonades i mànegues de plàstic, etc., en aquests casos s’han de portar a la deixalleria o punt verd. La resta de residus que siguin barreja de materials i no es puguin reciclar s’han de llençar al rebuig com és el cas del pal de fregar, raspall de dents, maquineta d’afaitar, bolígrafs, etc.
  • Contenidor resta (gris): pols i residus d’escombrar, burilles de cigarreta, bolquers, tèxtil sanitari, sorra de gat i altres animals no compostable i material d’higiene personal (maquinetes d’afaitar, raspalls de dents, bastonets de les orelles, preservatius, etc.)
  • Contenidor paper/cartró (blau): diaris, etiquetes de paper, capses de cartró, bosses de paper o cartró, sobres, revistes i fulls de paper.    
  • Contenidor d'envasos de vidre (verd): pots de vidre, ampolles de vidre i iogurts de vidre.
No es poden abocar els residus de vidre que no són envasos com una copa, un got o una finestra, en aquests casos s’han de portar a la deixalleria o punt verd perquè es pugui reciclar el material. Tampoc es pot abocar ceràmica.


18. Què passa si perdo la meva targeta d’accés?
En cas de pèrdua, o altre motiu que derivi a la no disponibilitat de la targeta, caldrà contactar amb l’Ajuntament per obtenir una nova targeta identificativa mitjançant els diferents canals, ja sigui pel telèfon de contacte, per correu electrònic o mitjançant visita a la Oficina de Residus.


19. Què passa si canvio de domicili?
Les targetes van associades al domicili. Si canvies de domicili, cal que ho comuniquis a l’OAC. Hauràs de deixar la targeta a l’antic habitatge i se’t lliurarà la targeta associada al nou domicili o trobaràs la targeta al teu nou domicili.


20. Com puc resoldre dubtes o incidències?
Del 2 de juny al 31 de juliol, podràs resoldre els teus dubtes a les Oficines de Residus: Oficina de Residus de Sant Celoni: Carrer Santa Fe, 52 Horari: De dilluns a divendres de 10 a 13.30h i de 15.30 a 19h. Dissabtes de 10 a 13.30h. Oficina de residus de la Batllòria: Unió Batllorienca (Carrer Breda, 2) Horari: De dimarts a divendres de 10 a 13.30h i de 15.30 a 19h. A partir del 1 d’agost i fins a finals d’any, trobaràs oberta únicament l’Oficina de Residus de Sant Celoni. També pots enviar un correu electrònic a: residus@santceloni.cat o mirar la web www.santceloniresidus.cat