PREGUNTES FREQÜENTS COMERCIALS
1. Per què cal canviar el model?
2. Com serà el nou sistema de recollida de residus comercial?
3. Com funcionen els contenidors tancats?
4. Quins beneficis tenen aquests nous sistemes?
5. Quan entrarà en funcionament aquest nou sistema?
6. Com puc obtenir la targeta per obrir els contenidors o el material pel porta a porta?
7. Quin és el calendari de recollida del porta a porta comercial?
8. Com he de lliurar els residus en el contenidor?
9. Què passa si perdo el bujol?
10. Què passa si perdo la meva targeta d’accés?
11. Què he de fer si tanco la meva activitat?
12. Com es garanteix la protecció de dades?
13. Com es controla que es faci una correcta separació dels residus?
14. Què passa si no separo correctament els residus?
15. Quins contenidors trobaré a la via pública?
16. Quins residus van a cada contenidor?
17. Com puc resoldre dubtes o incidències?
1. Per què cal canviar el model?
A Sant Celoni la recollida selectiva de residus es situa entorn al 39%. Aquest percentatge està per sota de la mitjana de Catalunya (46,71%) i molt per sota dels objectius de reciclatge que marquen les normatives europees (un 55% per l’any 2025, un 60% per l’any 2030 i un 65% per l’any 2035). Som el municipi amb l’índex més baix de reciclatge en tota la comarca, per tant, cal realitzar un canvi en el model i revertir la situació. S’ha demostrat en altres municipis de Catalunya, que amb aquests nous models de recollida de residus (porta a porta o tancament de contenidors) es pot assolir perfectament un 70% de recollida selectiva en el primer període d’implementació.
2. Com serà el nou sistema de recollida de residus comercial?
El nou sistema de recollida de residus comercials serà el Porta a Porta, únicament per a grans generadors d’orgànica i paper i cartró. Per les altres fraccions es seguirà el sistema implantat en tota la població: contenidors tancats per envasos i resta i contenidor obert per vidre, d’igual manera que l’oli de cuina i el tèxtil.
El porta a porta es basa en dipositar un cubell davant de l’establiment segons un calendari establert per fraccions. En el cas de l’orgànica s’haurà de dipositar un cubell i en cas del paper i cartró a granel o amb bossa de paper.
L’Ajuntament subministrarà cubells o bujols amb xip a aquelles activitats que generin orgànica en grans quantitats; en funció de les seves necessitats, el volum del cubell variarà.
Per aquelles activitats comercials que no generen grans quantitats de residus orgànics ni de paper i cartró, seguiran només el sistema de contenidors tancats.
Per tant, tindrem diferents casuístiques:
- Grans Productors d’orgànica i paper i cartró (porta a porta amb bujol per la fracció orgànica i a granel pel paper i cartró)
- Grans Productors d’orgànica únicament (porta a porta amb bujol)
- Grans Productors de paper i cartró únicament (porta a porta sense bujol a granel)
- Petits productors (assimilables domèstics): utilitzaran els contenidors tancats de la via pública com si fossin habitatges
3. Com funcionen els contenidors tancats?
Els contenidors tancats (orgànica, envasos i resta) son contenidors molt semblants als que trobem habitualment a la via pública, amb la diferència que aquests tenen un sistema de tancament electrònic que permet l’obertura mitjançant una targeta personalitzada o una aplicació mòbil. Això garantirà un ús adequat i un seguiment de la participació ciutadana en el servei.
4. Quins beneficis tenen aquests nous sistemes?
- Millora significativament el percentatge de recollida selectiva municipal.
- Redueix considerablement els costos de recollida i tractament dels residus municipals.
- Redueix l’impacte visual i olfactiu.
- Redueix els residus destinats a l’abocador o incineradora.
- Permet complir les normatives europees en matèria de residus
- Redueix les emissions de CO2 i per tant la nostra petjada ambiental.
- Fa que ens responsabilitzem dels nostres residus i ens conscienciem de la importància de separar i reduir-los.
5. Quan entrarà en funcionament aquest nou sistema?
El nou sistema es desplegarà progressivament a partir del mes de juliol pels establiments comercials grans productors ja que començareu a rebre el material necessari per fer el porta a porta comercial. A l’octubre del 2025 s’iniciarà el nou model de contenidors tancats, amb un període d’adaptació i a partir del 15 de novembre, ja serà imprescindible la targeta o app mòbil per obrir els contenidors tancats.
6. Com puc obtenir la targeta per obrir els contenidors o el material pel porta a porta?
Durant el mesos d’abril i maig, les educadores ambientals han visitat totes les activitats comercials i altres establiments, per determinar si ets un gran productor d’orgànica i/o paper i cartró, o bé si ets un establiment que genera uns residus semblants als d’un habitatge (en aquest cas no faràs el porta a porta comercial) i explicar el nou sistema de recollida comercial de residus.
En el cas de que siguis un gran generador d’orgànica, durant el mes de juliol, les educadores et repartiran en el teu establiment el contenidor per separar aquest residu, que hauràs de treure a la porta els dies establerts.
En el cas de que no siguis un gran generador d’orgànica, hauràs d’anar a buscar la targeta per obrir els contenidors tancats a l’Oficina de Residus més propera (Sant Celoni o La Batllòria) del 2 de juny al 31 de juliol.
7. Quin és el calendari de recollida del porta a porta comercial?
En el cas de que siguis un gran generador d’orgànica i/o paper i cartró, el calendari d’aportacions és el següent:
- Dimarts, dijous i dissabte (a partir de les 21h): orgànica.
- Dimarts i dissabtes (a partir de les 21h): paper i cartró.
En el cas de que tanquis el teu establiment abans de les 21h, pots dipositar aquests residus en el moment del tancament.
8. Com he de lliurar els residus en el contenidor?
En el cas de ser un gran generador:
- Bujol d’orgànica (marró): a la porta del teu establiment amb bossa compostable o biodegradable.
- Paper i cartró: plegat a la porta del teu establiment.
- Contenidor d’envasos (groc): amb bossa de plàstic o a granel pels envasos més grans.
- Contenidor de resta (gris): amb bossa de plàstic.
- Contenidor de vidre (verd): a granel sense tapes.
En el cas de ser un petit generador (com un habitatge):
- Contenidor d’orgànica (marró): amb bossa compostable o biodegradable.
- Contenidor d’envasos (groc): amb bossa de plàstic o a granel pels envasos més grans.
- Contenidor de resta (gris): amb bossa de plàstic.
- Contenidor de paper i catró (blau): a granel o en bossa de paper.
- Contenidor de vidre (verd): a granel sense tapes.
9. Què passa si perdo el bujol?
En cas de pèrdua, o altre motiu que derivi a la no disponibilitat del receptacle, caldrà contactar amb l’Ajuntament per obtenir un nou bujol mitjançant els diferents canals, ja sigui pel telèfon de contacte, per correu electrònic o mitjançant visita a la Oficina de Residus.
10. Què passa si perdo la meva targeta d’accés?
En cas de pèrdua, o altre motiu que derivi a la no disponibilitat de la targeta, caldrà contactar amb l’Ajuntament per obtenir una nova targeta identificativa mitjançant els diferents canals, ja sigui pel telèfon de contacte, per correu electrònic o mitjançant visita a la Oficina de Residus.
11. Què he de fer si tanco la meva activitat?
Si sou grans generadors d’orgànica, abans del tancament caldrà que aviseu l’Ajuntament, que farà la retirada dels contenidors, si escau, i els desadjudicarà a la base de dades. En cas que una nova activitat obri al mateix local pot tenir necessitats diferents i ja se li proporcionaran de nou cubells i/o bujols.
En el cas que no sigueu grans generadors, heu de deixar la targeta al local o tornar-la al propietari, que és qui l’entregarà als nous llogaters.
12. Com es garanteix la protecció de dades?
Tant el TAG com les targetes per accedir als contenidors s’associen a l’objecte tributari de la taxa de residus, és a dir, a l’establiment. D’aquesta manera, les dades amb les quals es treballa son les dades actuals de la taxa d’escombraries.
Tot el sistema garanteix les disposicions del Reglament general de protecció de dades de caràcter personal i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals.
13. Com es controla que es faci una correcta separació dels residus?
Cada establiment tindrà el TAG i la targeta identificativa, això permet registrar qui diposita els residus i en quin moment als diferents contenidors o si s’ha recollit el cubell d’orgànica o el paper i cartró.
En ambdós casos s’implementa tecnologia per poder garantir un seguiment per saber si la separació dels residus es realitza correctament.
14. Què passa si no separo correctament els residus?
En les primeres situacions d’error o incidència en el funcionament del servei, l’Ajuntament farà un avís als titulars del domicili/establiment.
Si els errors son continus i per tant, es segueixen detectant incidències, l’Ajuntament podrà aplicar mesures més estrictes com controls específics o fins i tot sancions.
15. Quins contenidors trobaré a la via pública?
La distribució de contenidors per fraccions a Sant Celoni i La Batllòria serà de la següent manera:
- Un de color marró per a la fracció orgànica tancat, que es podrà obrir cada dia a qualsevol hora.
- Un de color groc per als envasos tancat, que es podrà obrir cada dia a qualsevol hora.
- Un de color gris per a la resta tancat, que es podrà obrir els dimecres i els diumenges a qualsevol hora.
- Un de color blau per al paper i cartró, obert com actualment.
- Un de color verd per al vidre, obert com actualment.
Cal destacar que per la fracció resta és limitarà el seu ús en dos dies a la setmana per reduir la seva generació.
També trobaràs contenidors per a la roba usada i per reciclar l’oli de cuina usat.
16. Quins residus van a cada contenidor?
Pot consultar els residus que ha de llençar a cada contenidor a la web residuonvas.cat, aquí trobaràs informació dividida en tipus de contenidor, residus o escenari on es genera el residu (cuina, menjador, lavabo...).De manera resumida podem dir:
- Contenidor d’orgànica (marró): restes de menjar, marro de cafè, pinyols, gespa, bossetes d’infusions, flors, llumins de fusta, taps de suro, filtres de cafè, closques, excrements d’animals, pals petits de fusta, etc.
- Contenidor d'envasos (groc): ampolles i garrafes de plàstic, llaunes, brics, aerosols buits, taps, iogurts de plàstic, bosses de plàstic, capses de plàstic, xarxes de fruita, safates de porexpan, envasos de dentífrics, embolcalls de film i plata, capses de puros, capses de fusta, envasos de desodorant tipus roll-on, etc. No es poden abocar la resta de residus que no són envasos encara que siguin de materials reciclables com les galledes de plàstic, les canonades i mànegues de plàstic, etc., en aquests casos s’han de portar a la deixalleria o punt verd. La resta de residus que siguin barreja de materials i no es puguin reciclar s’han de llençar al rebuig com és el cas del pal de fregar, raspall de dents, maquineta d’afaitar, bolígrafs, etc.
- Contenidor resta (gris): pols i residus d’escombrar, burilles de cigarreta, bolquers, tèxtil sanitari, sorra de gat i altres animals no compostable i material d’higiene personal (maquinetes d’afaitar, raspalls de dents, bastonets de les orelles, preservatius, etc.)
- Contenidor paper/cartró (blau): diaris, etiquetes de paper, capses de cartró, bosses de paper o cartró, sobres, revistes i fulls de paper.
- Contenidor d'envasos de vidre (verd): pots de vidre, ampolles de vidre i iogurts de vidre. No es poden abocar els residus de vidre que no són envasos com una copa, un got o una finestra, en aquests casos s’han de portar a la deixalleria o punt verd perquè es pugui reciclar el material. Tampoc es pot abocar ceràmica.
17. Com puc resoldre dubtes o incidències?
Del 2 de juny al 31 de juliol, podràs resoldre els teus dubtes a les Oficines de Residus:
Oficina de Residus de Sant Celoni: Carrer Santa Fe, 52
Horari: De dilluns a divendres de 10 a 13.30h i de 15.30 a 19h. Dissabtes de 10 a 13.30h.
Oficina de residus de la Batllòria: Unió Batllorienca (Carrer Breda, 2)
Horari: De dimarts a divendres de 10 a 13.30h i de 15.30 a 19h.
A partir del 1 d’agost i fins a finals de novembre, trobaràs oberta únicament l’Oficina de Residus de Sant Celoni.
També pots enviar un correu electrònic a: residus@santceloni.cat o mirar la web www.santceloniresidus.cat